Año 2020
Judi Harris nos presenta el modelo TPACK para la integración de las TICs en las aulas anuncia que participará en el evento presencial de Santiago de Chile del Encuentro Internacional de Educación 2012-2013. 26 y 27 de julio de 2012. Judi explica en este vídeo los principios de su modelo.
conferencia Judy Harris
Video intervenido con fines pedagógicos en el marco de la supervisión del acompañamiento a la enseñanza. Conferencia de Dra. Mariana Maggio. UNC. Marzo, 2020
curso de Mariana Maggio
Información sobre la capacitación Trianual
Creación del perfil de alumno para la tutoría y presentación del portfolio
video tutorial
Recursos digitales para la enseñanza de Lenguas Extranjeras. InTec
- Capacitación situada abril mayo 2020 a cargo de Escuela de Maestros
Judi Harris nos presenta el modelo TPACK para la integración de las TICs en las aulas anuncia que participará en el evento presencial de Santiago de Chile del Encuentro Internacional de Educación 2012-2013. 26 y 27 de julio de 2012. Judi explica en este vídeo los principios de su modelo.
conferencia Judy Harris
Video intervenido con fines pedagógicos en el marco de la supervisión del acompañamiento a la enseñanza. Conferencia de Dra. Mariana Maggio. UNC. Marzo, 2020
curso de Mariana Maggio
Información sobre la capacitación Trianual
Creación del perfil de alumno para la tutoría y presentación del portfolio
video tutorial
Trabajo Final
Capacitación Trianual
2017-2019. Idioma Extranjero - Inglés.
Portfolio 2019.
Requisitos: haber participado de
las tres temáticas de la capacitación trianual (2017-2019) para docentes de
inglés:
Tema A: Diseño de
estrategias didácticas para conducir y mejorar el proceso de producción oral
y escrita. Actividades lúdicas. Secuencia didáctica.
Tema B: Lectura para
entender el significado: estrategias y actividades para construir y mejorar
las habilidades lectoras. Actividades lúdicas. Secuencia didáctica.
Tema C: Estrategias y
herramientas de evaluación. Distintos tipos de evaluación. Elaboración de
rúbricas. Evaluación oral y escrita.
|
Y haber participado en los talleres de capacitación de
Febrero 2017 donde el tema fue “Planificación”, Febrero 2018 “Aulas
Heterogéneas” y/o Febrero 2019 “La Educación Inclusiva en el aula de lenguas
extranjeras”.
Inscripción:
Distritos
|
Inscripción
|
Tutoría on line
|
Entrega
|
1º bimestre (distritos 9-10-14-15-16-17) |
Mayo
|
1-30 de mayo
|
1-15 de junio
|
2º bimestre (distritos
11-12-18-8-3) |
Julio
|
1-30 de julio
|
1-15 de agosto
|
3º bimestre (distritos
1-2-5-19-20) |
Septiembre
|
1-30 de septiembre
|
1-15 de octubre
|
4º bimestre (distritos
4-6-7-13-21) |
Noviembre
|
1-30 de noviembre
|
1-15 de diciembre
|
En esta
instancia de evaluación y acreditación de los aprendizajes logrados en estas
jornadas, se espera que el/la profesor/a que participó en ellas elija el tema de mayor
interés y presente la producción realizada en esa instancia de capacitación.
Asimismo, se requiere que reflexione críticamente
sobre dicha producción teniendo en cuenta los aspectos teóricos y prácticos
abordados.
Para ello, se solicita que
desarrollen las consignas que se detallan a continuación:
1. Presentar las producciones realizadas en
la capacitación del tema que le ha resultado de mayor interés (diseño de
instrumentos de evaluación o formas de evaluación, una secuencia de actividades
de comprensión lectora, un proyecto de lectura extensiva o una secuencia de
actividades para favorecer la producción oral/escrita). También se podrá
adjuntar algunas producciones de los alumnos si se considera pertinente.
2. Como parte de una reflexión y auto-evaluación de las
producciones realizadas, deberá incluir un análisis teniendo en cuenta los
siguientes aspectos:
● Adquisición de nuevo conocimiento
(conocimiento con el que no contaba antes de la capacitación).
● Reformulación de saberes previos acerca de la
temática.
● Resultados de la implementación en el aula.
Fortalezas y debilidades. Análisis de algunas de las producciones de los
alumnos.
● Encuadre de las producciones dentro de los
aspectos teóricos abordados y los lineamientos establecidos en el Diseño Curricular.
Para la realización de este apartado cuenta con la
bibliografía trabajada en los encuentros disponible en el campus: Diseño
Curricular, Publicación Entre maestros 2018,
“Handouts” de cada tema y bibliografía específica del
área.
3. Dimensión Institucional.
Realizar un análisis de la articulación entre
las producciones realizada y el Proyecto de la institución donde se desempeña.
Criterios
de evaluación:
●
Entrega en tiempo y
forma.
●
Presentación
completa de toda la información solicitada en las consignas.
●
Pertinencia de las
estrategias de enseñanza seleccionadas.
●
Adecuación de las
actividades a la propuesta y al grado
●
Profundidad y fundamentación
en el análisis de las producciones.
●
Identificación de elementos teóricos trabajados
en los encuentros en las reflexiones sobre la práctica pedagógica.
●
Referencia a los
lineamientos establecidos en el Diseño Curricular.
●
Articulación de la
propuesta con el Proyecto Institucional en relación a la temática elegida.
Presentación
Se solicita seguir el siguiente formato:
Nombre:
Escuela y distrito:
Tema seleccionado:
Ciclo/grado:
Desarrollo de la Producción (punto 1):
Reflexión teórica (punto 2) Máximo una
carilla
Dimensión institucional (punto 3) Máximo una
carilla
Letra Arial 12 espaciado 1.5
Trabajo Final
Capacitación Trianual 2017-2019. Idioma Extranjero -
Inglés.
Portfolio
2019.
|
Docente:
|
Escuela/Distrito:
|
Curso:
|
Cantidad de alumnos:
|
Carga horaria semanal del idioma extranjero:
|
Tema:
|
Objetivo/s:
|
Desarrollo de
la Producción: (máximo 2
carillas)
|
Reflexión Teórica:
(máximo 1 carilla)
|
Dimensión Institucional: (máximo 1 carilla)
|
Criterios de evaluación
|
|||
Excelente
|
Satisfactorio
|
Requiere mejorar
|
|
Entrega en tiempo y forma.
|
|||
Pertinencia de las estrategias de enseñanza seleccionadas.
|
|||
Profundidad y
fundamentación en el análisis de las producciones.
|
|||
Identificación de
elementos teóricos y prácticos trabajados en los encuentros en las
reflexiones sobre la práctica pedagógica.
|
|||
Referencia a los
lineamientos establecidos en el Diseño Curricular.
|
|||
Articulación de la
propuesta con el Proyecto Institucional en relación a la temática elegida.
|
Recursos digitales para la enseñanza de Lenguas Extranjeras. InTec
Internet segura y responable. EMI DE 12
Aprender con códigos.
Aprender con mapas.
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Capacitación 2017. Escuela de Maestros
Link al Handout Improving Oral Production
Link al Handout Reading for meaning part 1
Link al Handout Strategies and Assessment Tools Part 1
ESCUELA DE MAESTROS
TRAINING SESSIONS FEBRUARY 2017
DAY 1
DAY 2
|
Key issues from the
Diseño Curricular (part A) Key
issues from the Diseño Curricular (part B)
|
Principles of CLT CLT
and implications for our practice
|
Focus on first cycle Focus
on second cycle
|
Didactic sequence to
practise new vocabulary Working
with a text. Prediction techniques
|
Didactic sequence to
practise new grammar/function Didactic
sequence to practise a new structure
|
Follow-up tasks Follow-up
tasks
|
DAY 1 - According to our Diseño Curricular (p.34)
“[…]esta propuesta
curricular propicia la presentación, en
la clase de lengua extranjera, de situaciones comunicativas que ofrezcan, para
la comprensión, ejemplos de lengua de diferentes variedades y registros. Se
desarrollará no sólo la oralidad –ámbito privilegiado en el enfoque
comunicativo en su primera etapa- sino también la lectura y la escritura, es
decir, los quehaceres vinculados con las prácticas de comprensión y producción:
escuchar, leer, hablar y escribir. Esta decisión se asume desde una postura que
considera que la lengua se concreta, se realiza en el uso, en las prácticas
sociales, por lo cual la enseñanza y el aprendizaje de una lengua extranjera
deben ofrecer, como punto de llegada ideal, la posibilidad de asumir el lugar
de interlocutor en las prácticas de comprensión y producción.”
According to Richards (2006), these key principles
define CLT.
★ real communication as the focus of
language learning / focus on interaction
★
meaningful and
purposeful tasks / communicative
activities
★
contextualization
/ appealing input (authentic materials)
★
errors as part
of the learning process
★
learner-centred
work / group work / various roles for the teacher
★
integration of
the four skills
Focus on first cycle - Sequence of activities (Happy House 2 pages 22/23)
Unit 3
from Happy House 2 introduces food vocabulary and the function of expressing
likes and dislikes with the exponents ‘I like’ and ‘I don´t like’. After the
initial presentation of the new items, we focus on the design of appropriate
sequences.
TASK 1 – Vocabulary
sequence
The
activities below can be used in a sequence to practise recently introduced
vocabulary. In groups, choose three or four and place them in a clear sequence.
What order would you give them? Give reasons to justify your choice.
❖
Point to / Touch / Hold up
❖
Clap if correct. Show students a flashcard
and say the word. If it is true, they clap their hands; if it is false, they
stamp their feet.
❖
What’s missing? (realia/flashcards)
❖
Memo test (pictures and words)
❖
Matching (pictures and words)
❖
Identifying tasks: the teacher reads a
text. Students listen and clap when they hear the new words.
❖
Memory game: show a visual for some
seconds. Cover the visual. Students say what food items they remember.
❖
Clever parrots: show a flashcard and say the
word. If it is correct, students repeat. If it is not correct, they don’t
repeat.
❖
My fridge and my cupboard: students draw
their own fridge and cupboard and place only one food item in them. Students
show their work to the class.
❖
Write a word on your partner’s back.
❖
Silent dictation: you show one word for some
seconds. They take a mental photo. After the allotted time, you take out the
word and they try to write it down.
❖
Exit ticket/ Ticket to leave: before they
leave, they have to say one word that they have learnt that day.
❖
Draw a fridge and a cupboard on the board.
Give students flashcards of food items. They have to classify the food. Teacher
asks: ‘What´s in the fridge/cupboard?’
❖
Lip reading: stick flashcards on the
board. Choose one flashcard and mouth the word silently. Children read your lips and say the
word.
❖
Odd one out.
TASK 2 – Sequence to practise a grammar
point
Function to be introduced in unit 3: expressing likes/dislikes (I like/I
don´t like).
Work in groups and think of different ways to present
the function. Then, create a sequence to practise the grammar point by ordering
three or four activities from the list below-from more controlled to less controlled.
v Role-play: Mum
and child. Mum: Eat the broccoli.
Daughter/Son: Yuk, I don’t like broccoli/ Yummie, I like broccoli.
v Flashcards
showing different food items. Children come to the front and stick a happy or
sad face next to the flaschcard according to their likes and dislikes.
v Chain game:
You begin by saying, “I like… or I don’t like…” Children have to repeat what
you say and add one more.
v Scrambled
sentences. (with visuals or words).
v Pass the
flashcard: Children stand or sit in a circle. Pass a flashcard showing one food
item. Play some music. When the music stops, the child holding the flashcard
has to say whether he likes that food or not.
v “I like bar
chart” Draw a chart with all the food items you want to include. Give each
child a piece of paper and ask them to write their names on it in large
letters. Children will come to the front and say, “I like fish” and stick their
name in the corresponding column. At the end of the activity, you will decide
on the group´s favourite food.
v
Tic tac toe.
v Make a mini book entitled ‘I like’ / ‘I don´t like’
v Make a collage
with the food they like and they don’t like. Children cut out pictures from
magazines and stick them on a piece of paper. They can work in pairs and then
show and explain to their classmates what they like and what they don’t like.
According to our Diseño Curricular (p.35)
“ […] una forma gramatical compleja,
si se la considera frecuente y necesaria para la comunicación, será introducida
desde el nivel principiante para que el alumno cuente con mucho tiempo para
familiarizarse con ella y pueda, en una etapa determinada de su aprendizaje
sistematizarla. […] expresiones como “I was born” se presentan
como fórmulas fijas, aclarando su significado pero sin desglosarlas en sus
componentes gramaticales”.
The following stories and songs can be used as follow
up material/activities.
TASK 3
After dealing
with the different steps of a didactic sequence and taking into account what
“Diseño Curricular” states, which of the following statements could best
characterize our teaching practice?
●
Classroom activities should be meaningful.
●
CLT is only/mainly concerned with teaching
speaking.
●
Grammar is the ultimate goal.
●
Contextualization should be applied in the
presentation of language items as well as in the design of activities.
Regarding contextualization, let´s revisit
our Diseño Curricular (page 26): ‘Desde la perspectiva asumida en este
documento, queda descartada la práctica mecánica que se limita a la repetición
de formas aisladas y frases descontextualizadas: éstas carecen de utilidad y
llegan, inclusive, a oscurecer el sentido de lo que se quiere ilustrar’.
DAY 2
CLT key principles
(Richards 2006) and the implications for our practice.
Task 1. Go over the principles and discuss what
implications they have on our daily practice. Think of teachers´ actions to
apply these principles in the classroom.
PRINCIPLES
OF CLT IMPLICATIONS FOR TEACHING
Real
communication as the focus of language learning
|
Focus on
interaction
|
Meaningful
and purposeful tasks / communicative activities
|
Contextualization
/ appealing input (authentic materials)
|
Errors as
part of the learning process
|
Learner-centred
work /group work / various roles for the teacher
|
Integration
of the four skills
|
Focus on second cycle - (My English Trip 2 page
94 – the language focus is going to be presented using the text included below)
According to our Diseño Curricular (p. 42) Leer en lengua extranjera.
“Considerar que la
comprensión del texto va más allá del conocimiento de las palabras que lo
constituyen. Tener en cuenta que la comprensión del texto puede abordarse aun
sin conocer todas las palabras que lo constituyen. Reconocer las pistas que
cada texto pueda ofrecer para su comprensión.”
Thornbury
(2008) states that “the first rule in
using a text for the introduction of a new grammatical item is that the
learners understand the text. So first we have to work on comprehension and
then help the learners to notice the new grammar pattern and the function of
this pattern and then lead them to work out the rules by induction.”
Having
said this, we are going to start working with reading comprehension first.
a) Warm
up: game-like activity to recycle vocabulary they already know that appears
in the text.
b) Lead
in: prediction techniques.
According to our Diseño
Curricular (p.42), “[…]formular
anticipaciones a partir de las pistas temáticas, lingüísticas, pragmáticas,
discursivas y paratextuales que puedan reconocerse en el texto y confirmarlas
con el grupo-clase.”
Examples
of prediction strategies: Pictures / Title / First and last lines / Key words
from the text /Predict topic / Predict words.
TASK 2
-
Which
of the prediction strategies listed above would you use for this text?
-
1st
Reading: check predictions. (Silent reading – whole text or parts)
-
2nd
Reading: True or False. (Other options: multiple choice – gap fill – frame to
complete)
v Cateura is in Uruguay.
v Ada is 13 years old.
v She is a musician.
v Bebi is Ada’s friend.
-
Noticing
/Presentation/Isolation of exponents of the new item to be presented (3rd
person singular- Simple Present).
-
Teacher
elicits information from the children and writes students´ sentences on the
board. (Teacher: What do we know about Bebi?
And about Ada?)
Bebi plays in
the orchestra.
He goes to
university.
Ada plays the
violin.
Ada goes to
school in the morning.
-
Teacher
adds further examples to list (Let´s write about Ada too. See additions in the
list above)
-
Systematization
(Guided discovery technique: to guide children hypothesize about the
function/form the teacher may say: Look at the sentences, are we talking about the
past, the future or actions that describe routines?).
-
Teacher
writes the function: ‘Expressing routines/ habits’. (Teacher: Look at the
sentences again. Look at the action verbs: what do they have in common?) Teacher helps
children see the difference between S and ES. (Teacher: notice that we use “s”
for he and also for she when we talk about routines). Teacher writes the
formula on the bb.
TASK 3
Here are
some activities we can use to practise grammar. Work in groups and choose three
or four to use in a sequence.
●
Memory test: teacher
prepares slips about well-known people´s routines/habits. There must be one
slip per child. The children read their lines aloud. Then the teacher asks the
children to put their slips face down and to remember what their slip says and
what the slip of another friend says.
● Listening grid: (The teacher reads
information and students complete a grid)
● Scrambled sentences /Physical Line
up
● New
Friend: Students choose a well-known person to them and they introduce him/her
as their new friend. They give information about them.
● Guessing
game: (guess the star/the student: the children give information about a famous
star, the others have to guess)
● Find
the fib: The children describe the daily routine of a friend but they include
two lies. The rest has to guess which lines are not true
● Daily activities in a sequence: Tom
goes to school / he gets up / he plays in the park / he has lunch, etc.
● Role play: Two friends talking
about their super heroe´s routines or their favourite singer’s routines.
● A
day in the spinner (You need a spinner with everyday actions. The children spin
the wheel and when the wheel stops, the children use the visual to make a real
sentence about somebody in the class or in their families).
● FOUR CORNERS: the teacher prepares
four corners in the classroom: I’M NEARLY
SURE / I’M NOT SURE
I DON’T KNOW / I’ M 100% SURE. The teacher
prepares statements such as Messi lives or plays football in Barcelona / Our English
teacher lives in …/ The president likes chicken / Our Spanish teacher comes to
school…(by bus/ on foot/ by car), etc. When the info is read, the children move
to one of the four corners. A simpler way to use this game is by using two
classroom walls: one is the ‘That´s true’ wall and the other one is the ‘That
is not true’ wall.
●
Jump the line for TRUE-FALSE
sentences. The teacher draws a line on the floor and then reads information
about well-known people. If the info is correct, the children stay in their
place. If the info is wrong, they jump to the other side of the line.
● A
perfect/crazy/different day. Students describe actions in the day of somebody
they know very well.
● The
Name Game: students play a board game where they make true present simple
sentences about their classmates. The students are divided into groups of four.
Each group is given a copy of the game board, a dice and counters. Each player
is also given five blank name cards. The players write their first name on each
card. All the name cards are then shuffled together and placed in a pile face
down on the table. Players take it in turns to roll the dice and move their
counter along the board. When a player lands on a square, they take a name card
from the top of the pile. If the card shows their own name, they put it back
and miss a turn. If the card shows the name of a friend, the students should
give a sentence about the friend´s routine. If the sentence is true and correct,
the player stays on the square. If the sentence is not true, the player goes
back to their previous square. The first player to reach the finish square wins
the game.
Follow-up options that can take us beyond the
classroom and help us to encourage real communication, social awareness and
meaningful interaction.
Betty
Backwards (from Backpack 3 http://www.pearsonlongman.com/ae/dod/little_books/Backpack3_littlebooks.pdf)
A day in
the life of Count Dracula (http://www.eslprintables.com/reading_worksheets/literature/dracula/
“[..]las lenguas extranjeras en la
escuela ofrecen la posibilidad de instrumentar un trabajo de articulación
enriquecedor con las demás áreas de conocimiento y arroja una luz muy
particular sobre el estudio de la lengua materna. En ese sentido, constituye un
instrumento de valor inestimable para reconocer –y en el caso de la Educación
Básica, ir construyendo– el propio universo sociocultural.” (p.26)
FINAL REFLECTION
Most teachers develop their classroom skills
fairly early in their teaching careers. Teachers entering the profession may
find their initial teaching efforts stressful, but with experience they acquire
a repertoire of teaching strategies that they draw on throughout their
teaching. The particular configuration of strategies a teacher uses constitutes
his or her “teaching style”. While a teacher’s style of teaching provides a means
of coping with many of the routine demands of teaching, there is also a danger
that it can hinder a teacher’s professional growth. How can teachers move
beyond the level of automatic or routinised responses to classroom situations
and achieve a higher level of awareness of how they teach, of the kinds of
decisions they make as they teach, and of the value and consequences of
particular instructional decisions? One way of doing this is through observing
and reflecting on one’s own teaching, and using observation and reflection as a
way of bringing about change. This approach to teaching can be described as
“Reflective Teaching”. […]
A reflective approach to teaching involves
changes in the way we usually perceive teaching and our role in the process of
teaching. Teachers who explore their own teaching through critical reflection
develop changes in attitudes and awareness which they believe can benefit their
professional growth as teachers, as well as improve the kind of support they
provide their students. Teachers engaged in reflective analysis report that it
is a valuable tool for self-evaluation and professional growth. Reflective
teaching suggests that experience alone is insufficient for professional
growth, but that experience coupled with reflection can be a powerful impetus
for teacher development.
(full
article at https://www.tttjournal.co.uk/uploads/File/back_articles/Towards_Reflective_Teaching.pdf )
Final Task: recap on the work done in the session and share with a
colleague a principle, a suggestion, an activity, an interesting comment that
you would like to highlight.
“Good teaching lies in a willingness to attend and care for what happens
in our students, ourselves and the space between us”. Laurent A. Daloz (20th century) US Educator. Effective Teaching and
Mentoring (chapter 9)
IMPORTANT
All references and a copy of the handout will be
uploaded onto the Escuela de Maestros Campus. A group will be specially created for these
2017 training sessions “Pensar la enseñanza, anticipar las
prácticas”. Full details will be given to all teachers on day 1.
---------------------------------------------------------------------------
Comunicamos nuestras áreas de experiencias.
Recursos digitales para la enseñanza de Lenguas Extranjeras. InTec
...............................................................................................
Escuela de Maestros
Tercera Capacitación en Servicio año 2016: "Differentiated Instruction. Segunda parte"
Link al handout
Segunda Capacitación en Servicio año 2016: "Differentiated Instruction"
Link al handout
Primera Capacitación en Servicio año 2016: "Planning"
Link al handout
----------------------------------------------------------------------
Taller de Educación digital para Lenguas Extranjeras
....................................................................................................
Capacitación en servicio de la Escuela de Maestros de 2015: "Trabajar con y sin un libro de texto"
Link a las marionetas de dedo
Foto historia. funnybones
Enlace al Folleto 2
Enlace al Folleto 3
Enlace al Documento 4
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Taller de Historieta
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CePA 2014
ENTRENAMIENTO EN SERVICIO
El desarrollo de la habilidad del habla para Jóvenes - parte 1
Enlace al folleto
Socializamos el Documento 4
El desarrollo de la habilidad del habla para Jóvenes - parte 2
Enlace al folleto
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3º enc uentro de ca pacitación 2014
profesores:
En Este Espacio encontrarán los Videos que Deben Mirar Antes del Próximo Encuentro y Las Actividades correspondientes.
Tarea
-Cuidado Con el vídeo y pensar en no menos de dos actividades para fomentar el habla.
-llevar Las actividades del taller
1º ciclo
2º ciclo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
EN SERVICIO curso de formación.
Un mundo de recursos. Documento 3 - 2013
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Diagnóstico y pruebas
¿Cómo trabajar con los lectores
La enseñanza a jóvenes
rompehielos
Planificación
¿Por qué es importante la planificación?
Iniciar la charla
La gestión de distintas capacidades
La gestión de grupos de distintas capacidades (primer ciclo)
Evaluación Primera parte
Segunda parte Evaluación
Fomento de la autoestima
leyendo y escribiendo
La gestión de Positively- niños Parte B
El material de las profesoras Marina Wagemaker y Jennifer Abatte
Palabras clave para el pensamiento
juegos de acoplamiento de EFL
20 maneras de enseñar nada
Cuentacuentos
Cuentacuentos / preguntas
Arte
Dibujo / contenidos
Hojas de trabajo
listados de webs
Hablar Tarjetas
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